Köpvillkor:
Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande. Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister.
Produkter
Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa Svensk lagstiftning. Priser anges inklusive moms. För att se fraktpriset gå till kassan eller kontrollera fraktkostnaden i sidhuvudet.
Alla produkter levereras med svensk manual eller engelsk manual.
Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Healthnet Group AB.
Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/.
Beställning
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Healthnet Group AB lider ekonomisk skada, polisanmäls. Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Healthnet Group AB sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Betalning via Klarna
Vi använder oss av Klarna Checkout vid betalningar. För detaljerade köpevillkor hänvisas till Klarna via denna länk.
Fakturaorder
När du lagt din order läggs den i kö för packning. Detta sker normalt inom 1-2 arbetsdagar. När vi sedan skickar din order bifogar vi en följesedel. Notera att alla våra fakturor säljs till Klarna AB. Så du skall inte betala till oss utan se efter klarnas faktura som kommer på mail till din epostadress du angivit vid köpet.
Fakturavillkor
Betalning sker till Klarna.
Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med [det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr] samt dröjsmålsränta med 8 % + referensräntan. Genom att beställa mot faktura godkänner du att Klarna AB sänder dig information och marknadsföring avseende tjänsten ”fakturera mig!”
Fraktpriser
För alla varor tillkommer viss fraktkostnad om ej annat anges.
Vi skickar din leverans antingen med DHL Servicepoint eller mindre paket med Posten.
Leverans och avbeställning
I fall när kunden anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av beställning, är det kundens ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpevillkor. Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig.
Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Säljföretaget antigen per e-post eller fax.
Ägandesrättförbehåll
Alla varor förblir Healthnets egendom tills dess full betalning erlagts.
Ansvar för fel
Healthnets ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Healthnet bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex, men ej begränsat till, inkompatiblilitet, fel användning av varan, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
Kundens rättigheter vid försening
I de fall Healthnet ej kan leverera vara inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.
Garanti och reklamation omfattar
Garantin omfattar följande
Garantin omfattar material- och produktionsfel i alla komponenter för Healthnets sortiment och gäller från inköpsdatumet i butik, vid telefonbeställning eller på näthandel.
Vad omfattas inte av garantin
– Produkter som har använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter. Garantin täcker inte normalt slitage, hack, repor eller skador som orsakats av slag, olyckshändelser eller skador som uppkommit under montering. Då kund brustit i förebyggande åtgärder såsom underlåta ytbehandling av utsatta delar i produkten med detta behov.
– Om produkten har förvarats felaktigt i väntan på monteringen eller monterats felaktigt.
– Om produkten har placerats i avvikande miljö tex: inomhusmodeller som placerats utomhus eller annan för produkten avvikande miljö.
– Om produkten monteras på en plats där det råder brist på utrymme och att platsbrist gör att det inte är möjligt att följa monteringsanvisningarna för produkten.
– Om förändringar av varans ursprung eller dess funktion har skett.
– Förbruknings material.
– Reservdelar har en garanti på 6 månader.
Om varans fel omfattas av garantin kommer Healthnet.se att åtgärda den defekta delen eller sända reservdel för utbyte, vi reserverar oss också rättigheten att häva köpet. Byte av eventuell reservdel ombesörjs av kunden själv efter mottagandet av reservdel. Vid överenskommelse mellan kund och Healthnet om retur av vara för genomgång, kontroll eller åtgärd, skall komplett produkt sändas i retur, om ej annan överenskommelse skett, för att möjliggöra åtgärd av varan. Reparationer som inte godkänns av Healthnet ersätts ej. Är varan levererad i byggsats och kund önskar nyttja garanti för en del/detalj av byggsatsen ska inte fortsatt montering av varan ske före insänd reklamationsblankett samt att Healthnet återkommit till kunden i ärendet. Fortsätter kund med montering av del/detalj som kund önskar nyttja garantin för utan kontakt med Healthnet ansvarar inte Healthnet för merarbete/extrakostnader som det kan innebära att byta ut eller åtgärda redan monterad del. Utbytta delar tillfaller Healthnet.
Reklamationsvillkor och ångerrätt
Det är lämpligt att kunden kontrollerar leverans vid ankomst för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Healthnet via e-post svara@Healthnet.se och uppge orderid samt orsak till reklamationen. Vid reklamation av vara skall kunden kontakta oss via mail ( svara@Healthnet) och få en fraktsedel skickad till dig om ditt ärende godkänns för det.
Varan skalll återlämnas med dess originalförpackning. Defekta produkter som returernas till Healthnet bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller Konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Healthnet har privatkonsument rätt att få en förbetald paketlapp sig tillsänd. I de fall returärendet ej är giltigt och kund har fått en förbetald paketlapp tillsänd sig, debiteras fraktkostnad tur och retur.
I de fall returanledningen är outlösta paket eller reklamation där fel ej kan påvisas utgår en avgift om 200:- till 500:- kr + fraktkostnader tur och retur samt eventuell hanteringskostnad för ärendet. Om ett köp avser en använd produkt som en Ir bastu har Healthnet.se rätt att avsäga sig returen om varan är använd. Om ett köp avser en vattenrenare där kunder använt vattenrenaren eller om vi har satt in nya vattenfilter i en maskin som kunden inte löser ut eller liknande kommer dessa filter att debtiteras kunden. Försändelser som saknar RN återsänds till kunden och fraktkostnaden debiteras. Healthnet förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig.
Healthnet står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods. Om gods ej finns felaktig från köpedatumet står kunden för frakten. Om en reklamation avslås betalas eventuella frakter tillbaka till kunden av denne.
Ångerrätt
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får dock ej vara använd förutom detta. Om varan är använd och kund vill återlämna varan kan Healthnet häva ångerrätten eller begära en omställningskostnad på 30 % av varans kostnad plus fraktkostnader.
Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Healthnet, förslagsvis via e-post på svara@healthnet.se för erhållande av sätt av återlämnande. För kostnader vid ångerrätt se under reklamationer och returer dessa bekostas av konsumenten. För att åberopa sin ångerrätt ska kunden kontakta Healthnet för att erhålla en returadress.
Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
Om en vara är transportskadad skall Healthnet kontaktas inom 7 dagar för information om ersättning.
Återbetalning av ordersumma
Om en kund avser att skicka tillbaka en vara efter avslutad prova på period kommer en avgift om 10 % av värdet av varan att tas ut pga filterbyten och hanteringskostnader. Detta är självkostnadspriser som Healthnet har i ärendet. Frakten betalas av kunden. Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara skall Healthnet återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.
Prova på period
Vi har 60 dagars prova på period på våra Vesta och Delphi H2 vattenrenare. Om en kund avser att skicka tillbaka en vara efter avslutad prova på period kommer en avgift om 10 % av värdet av varan att tas ut pga filterbyten och hanteringskostnader. Kunden skall kontakta Healthnet om hur inpackning mm skall ske. Detta är självkostnadspriser som Healthnet har i ärendet. Om varan är defekt eller felaktigt använd är prova på garantin förverkad och kunden har köpt varan. Varan skall återlämnas i samma karton som den låg i vid köpet. Frakten betalas av kunden.
Garanti
Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.
Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Healthnet, debiteras en avgift enligt ovan när det gäller returer och reklamationer för att täcka Healthnet kostnader för transport och administration.
Transportskadat gods
Om en vara från Healthnet skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (vanligtvis DHL ) dock senast inom 7 dagar.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Healthnet kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Healthnet befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Hantering av personuppgifter
Healthnet sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan använda dem för att skicka reklam angående vår egen butik eller någon av de butiker som ingår i vårt företag. Du som kund har dock alltid rätt att avböja dig sådana utskick och borttagning ur vår databas om du så önskar.
Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Övrigt
Healthnet förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Healthnet rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Healthnet skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Vill du nå oss skicka ett mail från kontaktsidan eller chatta med oss.
Hedemora Feb 2020